Kundmakt?

I julruschen tog vi en fika framför ett HM-skyltfönster. En vacker fotomodell visade festklänningar på affischerna. Hon hade en lång röd klänning som täckte knäna. Den var uppknäppt framtill så att man såg hennes svarta BH och trosor.
Jag tog kontakt med HM:s marknadsavdelning och påpekade att jag har tre döttrar och fem flickbarnbarn. Hur tänkte ni, när ni reducerar kvinnor till sexualobjekt, frågade jag.
Efter några dagar fick jag svar, att HM gjorde noggranna marknadsundersökningar och säljer enbart det som kunderna vill ha. Jag kollade sedan med mitt äldsta flickbarnbarn och hon gav nog HM rätt. Så ville hon klä sig.
Jag insåg att här kolliderade en äldre mans kulturuppfattning med en nutida. Men vem har bestämt att vi skall göra våra döttrar till sexualobjekt? Marknadskrafterna? Kunderna? Vad gör feminister och andra politiska röster? Kyrkorna och andra som inte säljer kläder?

 

Erik Lundgren

Annonser

One Response to Kundmakt?

  1. Helene Egnell skriver:

    Detta är så tröttsamt. HM får ständigt kritik för sin sexistiska reklam, men det rinner av dem. Varför vill kunderna ha detta? Jo, för att HM har talat om för dem att de vill det. Detta är det kvinnoideal som unga tjejer konfronteras med, ständigt. Jag tror inte det handlar om en äldre mans kultursyn gentemot en nutida, utan om kultur kontra kommersialism. Vi måste fortsätta berätta för HM att vi inte gillar detta, men framför allt gäller det väl för morföräldrar, feminister och kyrkor att förmedla alternativa kvinnoideal till det uppväxande släktet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: